Tuesday, October 28, 2014

Selepas setahun

Bismillah.

Assalamualaikum.

Lama sangat dah tak menaip guna keyboar laptop ni. Sibuk dengan hal duniawi, study, jaga anak anak. Setelah setahun sejak oktober 2013, tamatlah riwayat MSc Project Management di RGU. Alhamdullilah, walaupon keputusan hanya sekadar lulus, tapi bila reflect balik pengorbanan yang di lakukan oleh isteri, amatlah bersyukur dengan kejayaan ni.

Secara rasminya, saya telah menghantar final dissertation pada 12th October 2014, dengan itu tamatlah kisah hidup sebagai student. Banyak cabaran dan dugaan sepanjang bergelar sebagai student. Hinggakan nak update blog langsung tak sempat.

Tajuk dissertation saya agak panjang, hahaha. "why experienced contractor struggle to adopt a QMS systematically when managing the project?: The Malaysian Experience". Tajuk ni saya pilih berdasarkan minat, pengalaman kerja dan lebih related kepada study saya ni.

"Why Experienced Contractor struggle to adopt QMS systematically when managing project?: The Malaysian Experience"
Berbagai cabaran ketika nak siapkan dissertation ni, setelah 2 bulan buat, baru sedar yang format saya buat tak seperti skema yang diperlukan lecturer.

Serba sedikit tentang kajian yang saya buat ni, saya bercadang untuk mengkaji sebab-sebab kebanyakan syarikat2 di dalam industri oil and gas struggle untuk mengaplikasikan QMS (Quality Management System) secara sistematik, dan saya menggunakan kajian2 terdahulu dari pengkaji dan practitioner dalam project management ni. Jadi, saya buat rumusan dan cari apakah punca utama yang menyebabkan syarikat2 berpengalaman ini sentiasa menghadapi kesukaran dalam memastikan sistem QMS mereka benar2 membantu mereka dalam menguruskan projek.

Akhir kata, Alhamdullilah, sangat2 syukur dengan siapnya thesis/dissertation ni.

Wassalam




No comments:

Post a Comment