Sunday, June 23, 2013

Jom Mengail di Aberdeen

Bismillah,

Allahuma Solli Ala Sayyidina Muhammad Wa Ala Ali Sayyidina Muhammad. <3

15 Syaaban 1434
24th June 2013
Sunday

Memancing ni biasanya aktiviti aku masa lapang jugak. Aku pergi mancing sekitar aberdeen ni,ada beberapa port menarik yang boleh mancing. Dari sungai,muara, tepi laut,laut,kolam,kolam buatan,longkang.(yang ni kat malaysia je k). Aku pergi mancing dengan sifu aku biasanya. Muhammad Badriz,die ni sifu mancing kat aberdeen kot. Tapi lately ni dia kurangkan sikit aktiviti die,al maklum lah,nak sambut orang baru dalam keluarga. InsyaAllah.

Ni antara tempat2 mancing kat Aberdeen ni. :

i) Bridge of Dee river, aku first mancing kat sini aritu bulan 2,tapi masa tu kami tak tau lagi selok belok mancing kat Scotland,dengan semangat bawak batang pancing, konon nak pergi mengail, park kereta kat Balganask golf course,kami turun kat tepi pantai nk mengail,tapi pergi mancing 15 minit jer,ikan tak dapat, yang dapat tangan aku yang beku,nasib baik tak pengsan kat situ. Mat saleh tepuk tangan tengok kitaorang mengail kat situ, dalam hati diorang sah2 dia kate kami yang mengail ni gila. Ye r, macam mana nk mengail, nak ikat mata kail pon x boleh. Kadang kadang, anjing laut ada jugak jengok2 kami masa mengail tu. Maaf, gambar Bridge of Dee tak de.

ii) Aku lupa apa nama tempat ni, dekat dengan Tullos basically.kami pergi ke perkampungan/pelabuhan nelayan,sini tempat die lawa sket.macam gambar bawah ni. tapi,sejuk tu tetap sejuk,mancing 1 jam setengah,terus shoot balik,masalah sama. Tangan tak boleh nk keluarkan dari poket.

Yang ni kat pelabuhan nelayan,sejuk ya amat
 iii) Bridge of Don (2 gambar di bawah) , serious,lepas jumpa tempat ni,syukur sesungguhnya, tempat nice, selesa, yang ni kami boleh stay lama,sebab aritu temperature tinggi, dalam 14 deg celcius. Kat sini pon banyak anjing laut main2 sambil anjing laut tersebut menganjing kan kami yang tak dapat2 ikan.ciss

Muara sungai Bridge of Don,ni gambar masa bulan 4 aritu.

Bridge of Don Quay
 4) Seaton Park ni kalau kira x leh mengail, kalau nk mengail, kena beli permit,satu permit harga 2 pound. Boleh mancing satu hari, tapi aku tak pernah beli. Kiranya mengail secara illegal lah ni. Tempat ni paling best la kot. Aku pergi ngail biasa weekday,jadi takde la orang ramai kat seaton park ni. Tapi, haram sekor pon x dapat ikan.
Seaton park river,airnya deras,baling umpan,berterabur umpan aku.



Spot yang kami selalu memancing


Sometimes,swan couple with us. :)

Sifu tengah cari umpan terjatuh,

Alat2 mancing aku beli kat ebay,amazon, kadang kat poundworld (yang ni kedai harga barang satu pound sume).  Reel aku beli kat amazon, rod beli kat ebay, barang2 macam mata kail (ni pakai sifu punya), batu pemberat beli kat kedai memancing kat sini. Nama kedai tu Bill Bain Fishing Tackle,owner kedai tu pakcik tua,aku pergi kedai dia,kalau 100 ayat die cakap,30 je aku faham,ntah bahasa scottish zaman bile tah dia cakap. cakap sumbat makanan dalam mulut. Sumpah,aku angguk2 jer,konon faham lah dia cakap. Tapi, kau dah duduk tempat orang, nak tak nak, kena fahamkan jugak ape diorang cakap kan..Aku rase dia memang jenis old school gila kot,jenis dialek yang tak boleh nak ubah langsung..By the way, bait casting reel aku beli kat amazon. harga £28.00. Rod aku beli kat ebay £12.00. Fishing line apa sume kat kedai bawah ni.

Bill Bain's Fishing Tackle Shop



Reel pertama aku kat scotleng.


Pandangan dari depang
Ni aku beli kat pound shop. harga 1 pound

Pound shop jgk, 1 pound

Tapi, yang menyedihkan sikit, sepanjang aku mengail kat aberdeen ni, satu ekor ikan tak pernah lekat kat mata kail. macam macam teori aku ngn badriz buat, antaranya, maybe ikan tu sejuk,jadi tak aktif (ni masa mula2 kami mengail), ikan sini tak makan umpan udang (actually, shrimp is prohibited as a bait), pastu kami tukar umpan mussel,tukar cacing, tukar dedak,semua tak melekat. Tak ada rezeki lagi kot.

Untuk makluman, umpan udang tak boleh pakai kat sini, diorang cakap, umpan udang di haramkan sebab kalau pakai umpan ni,senang nak dapat. Senang nk dapat my as*.

Untuk ikan pulak, ada beberapa jenis ikan yang biasa bermain, kalau ikut musim, sekarang, mackerel pon ada kat muara laut/sungai. kadang kadang sea bass, haddock ada, bream. Kalau masuk ke hulu sket, ada la salmon dan rainbow trout. Memang ikan kat sini tak banyak jenis macam kat malaysia. Tak banyak jenis satu hal, tak makan umpan aku satu hal, at least kat Malaysia ada jugak ikan buntal yang tolong makan kan umpan aku.

Yang ni ikan Haddock, buat kari sedap.

Sea Bass, buat 3 rasa, panggang lada atau buat ikan masak daun limau purut best. Sama spesies dengan siakap jugak ni


Rainbow Trout, nk masak apa ya?boleh la nk buat ape2 pon. ikut suka mu r. malas aku layan


Tu je lah kot, lain kali kalau ada apa2 best ke, kalau aku boleh ikan ke, aku update lagi. Setakat ni,tu je lah perkongsian mengail di Aberdeen. InsyaAllah, moga ketemu lagi.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment